Sportovními neúspěchy klesá i marketingový potenciál fotbalové Sparty

Nevyhraje už titul, vypadla z evropského i domácího poháru. Fotbalová Sparta v letošní sezoně nesplní žádný ze svých cílů. Momentální sportovní neúspěchy mohou však mít dlouhodobé důsledky. Kredibilita a atraktivita slavné značky výrazně klesá ¬– nejen z pohledu fanoušků, ale také byznysu a marketingového potenciálu.   

Fotbalisté z Letné mají podle serveru transfermarkt.cz nejvyšší tržní hodnotu z celé ligy (36 milionů eur), například cena hráčů Sigmy Olomouc, která je aktuálně před Spartou, nedosahuje ani čtvrtiny. Neúspěšný poměr cena/výkon je ve sparťanském případě navíc umocněný tím, že přes sezonou zahájila „mezinárodní projekt“, jehož hlavní tváří se stal trenér Andrea Stramaccioni, a který měl z klubu udělat evropského hráče. 

„O důvěryhodnosti pro potenciální partnery vypovídá i to, nakolik dokážete plnit cíle, které jste si stanovil. Navíc Sparta momentálně není tím top českým týmem, kam by se všichni známí či nadějní fotbalisté chtěli dostat, a propagace jakéhokoliv klubu je založená kromě tradice a úspěchů hlavně na jménech,“ říká Petr Salomon, expert na sportovní marketing. „Se Spartou jsou v posledních letech mnohem méně v mediálním prostoru a mezi fanoušky skloňovány atributy jako „železná“, „mistrovská“ či „pohárová“.  Oslabení pozice Sparty coby nejhodnotnější české fotbalové značky je zřetelné u nás i v Evropě.“

Salomon upozorňuje také na skutečnost, že „značka Sparta“ byla v posledním období spojována hlavně s negativními událostmi, ať už se jednalo o konfliktní situace s vlastními fanoušky či medializované špatné klima v hráčské kabině. To všechno, ještě v prostředí českého fotbalu, které jako celek dlouhodobě bojuje s tím, že má – vinou mnohých kauz – špatné jméno. Firma ePojištění.cz proto působila jako titulární sponzor ligy jen jednu sezonu, před tou letošní (po aféře, v které figuroval i někdejší šéf svazu Miroslav Pelta) od smlouvy odstoupila.

„I Sparta může mít obdobné problémy, pro firmy obecně je klíčové, aby „produkt“ a aktivity, s kterými se spojují, byly úspěšné, a navíc byly vnímány fanoušky kladně.  Pro Spartu teď neplatí ani jedno,“ uvádí Petr Salomon. „Má sice tradici a fotbal má dlouhodobě největší plošný zásah ze všech sportů, to ale samo o sobě už nemusí stačit. Zvlášť v době, kdy je čím dál větší důraz kladen na CSR, neboli společenskou odpovědnost. Nespornou výhodou Sparty je ale silné finanční zázemí, které pomáhá eliminovat  dopady negativních trendů její marketingové hodnoty.“ 

Generálním partnerem fotbalové Sparty se letos v únoru stala na dva roky s možností dalšího prodloužení Sazka Bet, součást společnosti Sazka. Platinum partnery jsou Generali Pojišťovna a.s., Nike a společnost HET, současně generální partner české ligy.