Praha chce na Václavském náměstí tramvaje

Praha udělala další krok k tomu, aby se na Václavské náměstí vrátily tramvaje. Náměstek primátora Tomáš Hudeček (TOP 09) nechal tento týden zpracovat změnu územního plánu, která by návrat tramvají umožnila. Řekl to ČTK. S obnovou tramvajové tratě mezi Vinohradskou třídou a náměstím už dříve počítal projekt přestavby Václavského náměstí. S návratem tramvají ale nesouhlasí Praha 1.

"Hlavním cílem je ulevit dopravnímu uzlu I. P. Pavlova a mít za něj adekvátní zálohu. Křižovatka I. P. Pavlova, tedy křížení tramvají s magistrálou, je Achillovou patou pražské tramvajové sítě," řekl ČTK Hudeček. Tramvaje by podle Hudečkova návrhu jezdily z Vinohradské třídy do Vodičkovy a Jindřišské ulice.

Kvůli tomu ale bude nutné změnit územní plán. Hudeček proto zadal magistrátnímu odboru územního plánu, aby změnu připravil. Měla by být součástí čtvrtého balíku takzvaných celoměstsky významných změn územního plánu. Její příprava může trvat i dva roky. Tramvaje kolem Národního muzea na Václavském náměstí jezdily 96 let, v 80. letech minulého století byla trať zrušena.

S návratem tramvají ale nesouhlasí Praha 1. "Jsme zásadně proti," řekla ČTK mluvčí Prahy 1 Veronika Blažková. Podle Prahy 1 by tramvajové troleje kazily vzhled náměstí.

Zástupci Sdružení Nového Města pražského (SNMP) záměr města neodmítají, ale ani nejsou jeho zastánci. "Jsme k tomu neutrální. Myslíme si, že to není pro Václavské náměstí zásadní věc," řekl ČTK předseda sdružení Jan Adámek. Podle něj není nutné na náměstí natahovat troleje, moderní tramvaje mohou mít napájení i z kolejnic. Sdružení by ale podle Adámka spíše uvítalo tramvajové propojení mezi Vinohradskou třídou a hlavním nádražím, a to Washingtonovou nebo Opletalovou ulicí. S tím ale zase nepočítá hlavní město.

Politici dlouhodobě slibují, že Václavské náměstí opraví. Současné vedení Prahy 1 by chtělo přestavbu začít do konce volebního období v roce 2014. Zatím alespoň rozhodlo, že pro automobily uzavře dolní část náměstí. Opatření začne platit 2. dubna.

Praha si už před lety nechala zpracovat projekt na přestavbu náměstí, jehož autorem je ateliér Cigler Marani Architects. Návrh počítá s rozšířením zeleně, omezením dopravy, větším prostorem pro pěší i s obnovením tramvajové tratě. Uskutečnění projektu prosazuje také SNMP. Podle Adámka mezi největší problémy náměstí v současnosti patří nepořádek, velké množství aut, prodej drog a výskyt lidí, kteří večer lákají kolemjdoucí do nevěstinců.

Kvůli tomu také loni vznikla na pražském magistrátu pracovní skupina. Podle Adámka se nyní například plánuje to, že by město umístilo na náměstí nové odpadkové koše, které by znemožnily bezdomovcům vyndávat jejich obsah.

zdroj: ČTK