Praha 14 zásadně odmítá stavbu velkokapacitního skladu

Radnice Prahy 14 zásadně odmítá megalomanský projekt Coca-Coly. Společnost Coca-Cola HBS Česká republika představila radnici záměr postavit na svém pozemku nový centrální velkokapacitní sklad. Současně požádala Komisi územního rozvoje a životního prostředí rady čtrnácté městské části o vyslovení předběžného souhlasu se stavbou.

Tady však narazila, komise se totiž proti záměru jednoznačně postavila a nesouhlasné stanovisko vyjadřuje také vedení radnice. „S předloženým záměrem v této podobě zásadně nesouhlasíme. Znamenal by výrazný zásah do krajiny a dopravní obslužnosti v daném místě. Společnost Coca-Cola nám svůj předimenzovaný záměr předložila bez předchozího projednání, aniž by znala názor radnice   rovnou požádala o předběžný souhlas. A ten jí samozřejmě dát nemůžeme,” zdůvodňuje postoj radnice k předloženému návrhu starosta MČ Praha 14 Radek Vondra (TOP 09).

Sklad by měl stát na volném pozemku mezi železničními tratěmi Libeň - Běchovice a Malešice - Běchovice, směrem k Lomnické ulici. Odpor vzbuzuje především jeho plánovaná velikost. Podle předložených plánů by měl mít 150 na 115 metrů, což je plocha přibližně dvou fotbalových hřišť. A jeho výška by měla být 36 metrů, což se dá přirovnat k třináctiposchoďovému domu. „Vzhledem k tomu, že výška okolních domů je maximálně 22 metrů, tedy sedm pater a většinu zástavby v nejbližším okolí představují rodinné domky, je pro nás nemyslitelné o tomto projektu vůbec jednat a domnívat se, že radnice by s ním mohla souhlasit,“ vyjádřila názor místostarostka MČ Praha 14 Lucie Svobodová (ČSSD). Objemově by se podle starosty Vondry vešel do skladu až dvanáctkrát například kostel sv. Bartoloměje v Kyjích. Výstavba by navíc mohla mít negativní dopad i na nedaleký zámecký park v Hostavicích nebo rozsáhlý přírodní park Klánovice-Čihadla.

Druhým problémem je předpokládaný neúměrný nárůst dopravy v místě plánovaného umístění skladu, a to především kamionové. Jen v Praze má společnost Coca-Cola přibližně 15 tisíc obchodních partnerů a sklad by navíc sloužil i pro zásobování dalších regionů Čech. Důležitou položkou je zejména obsluha pražské aglomerace, kdy v ranní špičce mezi pátou a osmou hodinou ranní vyjíždí okolo 60 až 80 vozidel denně. „Připadá mi, že tvůrci tohoto projektu opomněli, že v blízkosti žijí lidé, kterým by se velmi zkomplikoval život. A nejen jim, ale i všem obyvatelům městské části Praha 14. Proto o takovouto dominantu, kterou by se tak rozsáhlá a vysoká stavba bezesporu stala, opravdu nestojíme,“ konstatoval starosta Vondra.